Boot: 'Nymphaea II', 1959, Snipa, 7 x 2,6 meter



Noot redactie: Herman is 27 april 2013 overleden; in overleg met Jellie staat deze tekst nog online. Jellie heeft inmiddels de boot verkocht, maar is nog steeds lid als 'Vriend' van de ZKC.
Lees: In memoriam Herman Rijst

- - -

Zo varen wij
In mijn jonge jaren heb ik veel gezeild, maar studie, huwelijk en carrière maakten daar een eind aan. Maar de VUT kwam en het water lokte weer. Daar door gezondheidsklachten de krachten afnamen, moest het een arbeidsarme motorboot worden. Dus gingen Jellie en ik eind 2002 een weekje naar Friesland waar tenslotte de mooiste boten te vinden zijn. Het werd geen arbeidsarme boot, maar wel een motorboot. We konden kiezen uit 3 snipa’s en het werd de Nymphaea II. Vet in de lak, dus daar was voorlopig geen werk aan (dachten we). Echter deze schoonheid is als elke liefde, zij vergt onderhoud, veel onderhoud.

Elk jaar varen we veel, van Waddenzee tot de Zeeuwse wateren en alles wat daar tussen in zit. Zelfs van de Noordzee hebben we bij mooi weer mogen genieten. De snipa is tenslotte een kustboot. Aan de andere kant voor anker en slapen op een stil meertje in Friesland, met slechts de geluidjes van rietzangertjes, karekieten en de knorgeluidjes van een futenfamilie rond je boot is ècht natuurbeleven. Wij slapen aan boord en bouwen onze vakanties om de maritieme evenementen heen. Immers scheepsvolk is het leukste volk en niets streelt de zinnen meer, dan van het kuierend kijkvolk de complimentjes over je boot te mogen aanhoren.


Kuierend Kijkvolk aan de kade

We varen jaarlijks 200 tot 300 uur (motoruren). Je moet dan wel zorgen dat je boot en je motor in topconditie zijn. Want om met windkracht 7 vanwege een warmloper door een bergingsbedrijf van het IJsselmeer te worden gesleept, verhoogt niet de vakantievreugde. We hebben dan ook een marifoon, wat niet alleen in dergelijke gevallen onmisbaar is, maar bruggen en sluizen gaan veel vlugger voor je open. Ook navigatiehulpmiddelen en kaarten zijn onmisbaar als je bijvoorbeeld op de Waddenzee over het wantij van het ene eiland naar het andere moet.
Snipa’s zijn om te manoeuvreren geen makkelijke bootjes, zonder boeg- en hekschroef is het nodig dat je bij een vaarschool leert hoe je met je boot leert omgaan. Ook is het nodig dat je samen tot goede afspraken komt, zoals bij aanleggen, navigatie enz.

De snipa is een mooi en gevoelig bootje en als je veel vaart is het niet te voorkomen dat je wel eens een schrammetje oploopt of dat er een boutje losraakt. We hebben daarom altijd een busje lak mee en een gereedschapskoffer vol om dat te herstellen.

Er is niets mooier dan varen en passagieren in oude havenstadjes langs het IJsselmeer of het bourgondische Maastricht. Mosselen eten in Hellevoetsluis of aan boord een blik boerenkool opentrekken omdat het geld opraakt. Hopelijk komen we elkaar nog eens tegen.

Hartelijke groet, Herman Rijst en Jellie Engel








Terug naar 'Overzicht boten'
Terug naar 'Overzicht leden'