Een prachtige zeilervaring aan boord van authentiek, houten schoenerbrik de 'Tres Hombres'. Clublid Keeke de Jong-Nije en haar broer voeren mee van Rotterdam naar Den Helder. Een klassieke houten boot... maar dan in het groot! Een verslag van hun avontuur.

Eerste kennismaking

Ik ben voor het eerst met Schoenerbrik 'Tres Hombres' en haar bemanning in contact gekomen, nadat ik een foto van het schip had gemaakt toen ze deze zomer naast Het Scheepvaartmuseum lag. Ik stuurde de foto naar hen op in Den Helder en kreeg daarna informatie over reizen en ligplaatsen. Bootjesgek als ik ben, wilde ik graag eens meevaren. Op 7 september 2012 lag het schip tijdens
'De Havendagen' in Rotterdam en ben ik met mijn broer gaan kijken, met als resultaat: we mochten 2 nachten en een dag meevaren, maar moesten wel rekenen op Spartaans leven aan boord!

De 'Tres Hombres' bij het Scheepvaartmuseum te Amsterdam

Van Rotterdam naar Den Helder op de 'Tres Hombres'
Aanmonsteren op woensdag 19 september 20.00 uur, met de 'Aqauline' van de Erasmusbrug naar de RDM-kade – waar tot onze verbazing – de 'Tres Hombres' nog op de kant stond! Ze hadden ons niets laten weten om afzeggingen te voorkomen, het schip zou die donderdagochtend om 10.00 uur te water worden gelaten. Het avontuur werd alleen maar groter!

De 'Tres Hombres' nog aan de wal!

Download de pdf van het artikel in het Rotterdam Oost Nieuwsblad over de tewaterlating (295 Kb)

Er waren 16 opvarenden aan boord (waaronder 4 dames): 4 vaste bemanningsleden, 4 trainees
en 8 passagiers. Er werden 5 verschillende talen gesproken.

Spartaans!!! Er was geen toiletmogelijkheid en stromend water aan boord, dus we moesten via een smal laddertje 3 meter naar beneden naar een niet verder te beschrijven werktoilet, de deur werd maar niet meer gesloten anders viel je sowieso flauw, maar alles went...
Om een lang verhaal kort te maken, ik kwam om te zeilen. De volgende dag werd 10.00 uur uiteindelijk 13.00 uur maar toen de bok er eenmaal was, was het fascinerend om te zien hoe de kragen werden aangebracht (millimeterwerk!) en het schip heel langzaam te water werd gelaten.

Om 14 uur zaten we vast aan de sleepboot en voeren via de Nieuwe Waterweg richting zee. Daar gingen de zeilen er op, ALLEMAAL, één voor één, een geweldig spektakel, kijk naar alle vallen! Hier was ik voor gekomen, ik had nog nooit op een dwarsgetuigd schip gevaren. Zuid-West 4, bakstag windje, 10-12 knopen, heerlijk zeilen! Jammer dat er zoveel passagiers en ook trainees zeeziek werden, zodat mijn broer en ik comfortabel het avondeten nuttigde in de keuken samen met Maria de voortreffelijke kokkin en Andreas de schipper. De rest die nog op de been was, nam een bordje aardappelpuree en probeerde dat buiten naar binnen te werken... Daarna werd een gigantische afwas buiten in teilen weggewerkt.

Om 21.00 uur zijn we een paar uur in bed gekropen, het werd koud en er waren aan dek geen plekjes waar je lekker kon zitten. Ik ging om 23.30 uur even boven kijken. De vuurtoren van Den Helder was al in zicht en men haalde de bovenste zeilen naar beneden. Ik ben boven gebleven, want ik wilde graag meemaken hoe zo’n groot zeilschip, zonder motor ging ankeren op stromend water. Uiteindelijk stond er nog één zeil en dat ging gelijk met het anker naar beneden en daar lagen we: 2.00 uur ‘s nachts voor Den Helder, sommige hadden ankerwacht en de rest ging slapen.

’s Morgens werden we met een bijboot naar de wal gebracht. Dat was het einde van een geweldige ervaring, waarvan je het gevoel had of je heel lang weg was geweest.

Bedankt iedereen aan boord van de TRES HOMBRES!
Keeke de Jong

Kijk voor meer informatie over Schoenerbrik 'Tres Hombres' op: www.svtreshombres.com.
Het schip maakt nu een Atlantische rondreis te volgen via: www.marinetraffic.com.