Boot: 'Splinter', overnaadse Snipa, ± 1956, 6,2 x 2,25 meter



Na 35 jaar wonen aan het water, eindelijk een boot!
Ik woon bijna mijn hele leven, vanaf mijn elfde jaar, in een boerderijtje langs de Giessen. De zevende generatie ben ik op deze plek, in het tweede huis. De eerste boerderij moest worden afgebroken voor de spoorlijn Dordrecht-Geldermalsen. Het huis is dus van 1880. Mijn man Evert komt uit een schippersfamilie maar houdt niet van varen. Beter gezegd, hij houdt niet van het onderhoud aan een boot. We zijn nu ruim 41 jaar getrouwd en 5 jaar geleden kochten we onze eerste boot, terwijl we al 35 jaar langs het water wonen...
Ik dacht: nu of nooit! Al die sloepen die ’s zomers voorbij varen en wij maar zwaaien vanaf het terras. Dat werd een heftige discussie, want ik zag mij niet zitten in het zoveelste polyester bootje. Mijn man wilde een zo klein mogelijke boot. Alleen maar voor een tochtje op de Giessen bij warm weer. De keus viel na heel lang zoeken op internet en heel veel gezeur op een prachtig gerestaureerde houten Snipa, type Spitsgatter. Specificaties: afmetingen: circa 6.20 x 2.25 x 0.65 meter; bouwjaar 1956; motorisering: bouwjaar augustus 2004 Vetus Mitsubishi Type M 2.04 11 PK; materiaal: romp van eikenhout, opbouw van mahonie en Slaapplaatsen: 2 vaste.

'Splinter'
De advertentietekst luidde: “De boot heeft in juni 2006 een complete renovatie onderhoudsbeurt gekregen aan de buitenkant. Zij is toen volledig kaal gemaakt, zowel de opbouw als de romp en voorzien van 5 á 6 vernislagen. Het onderschip is ook volledig kaal geschrapt en voorzien van 5 lagen International Interprotect en 2 lagen International antifouling. Het bouwjaar van de motor is 2004, maar nadien is er bijna niet meer mee gevaren (draaiuren 167,1).”
 
Inmiddels zijn wij al enige jaren de trotse bezitters van 'Splinter'. Toen we de eerste keren met haar op de Giessen kwamen gingen er heel veel duimen omhoog. Zelfs mijn man is “om” en zou haar niet meer willen missen! Dat zegt heel veel. Wij hebben over de kuip een zwart dekzeil laten maken. Dit voorjaar is ze uit het water gegaan en heeft ze in de takels gehangen om opnieuw in de lak en hier en daar in de olie gezet te worden en opnieuw in de antifouling. Het onderhoud blijft toch een heikel punt vandaar de olie. Het advies van de scheepsmakelaar was om haar iedere winter in een stallingshal te plaatsen. Deze scheepsmakelaar woont te ver bij ons vandaan om nog verder zaken met hem te doen, maar de adviezen spreken elkaar ook tegen. Een houten boot moet altijd in het water blijven, wordt ook gezegd. Ze ligt dus in de zomer achter ons huis, zodat we er mooi uitzicht op hebben vanuit de kamer en vanuit de tuin. In de winter ligt ze onderdak in het botenhuis van onze buren.

En..... we houden van hout!
Al hebben we dan op oudere leeftijd pas een houten schip gekocht, we zijn altijd met hout bezig geweest. Alie's beide opa's hadden een timmerbedrijf en Evert werkt als kunstenaar met verschillende materialen, maar zijn hele leven ook met hout! (Zie ook www.evertvanlopik.nl)

Kunst!
 
- - -
Schip!








Terug naar 'Overzicht boten'
Terug naar 'Overzicht leden'
Boot: 'Picardijn', 1947, Langedragsjulle, 6,90 x 2,4 meter

Binnenkort vindt u hier het verhaal van Gijs en Cristel over hun prachtige Zweedse zeilboot.
Alvast wat mooie foto's:








Terug naar 'Overzicht boten'
Terug naar 'Overzicht leden'
Betoverd door Zweeds hout
Als fervente liefhebber van Zweedse houten boten, bezit ik enkele prachtexemplaren. Hieronder
een overzicht. Bent u geïnteresseerd in aankoop, kunt u contact opnemen via Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken..

Hartelijke vaargroet, Frits Donker
- - -

'Elsa'






'Elsa' werd ontworpen in 1930 door ontwerper Ruben Ostlund. De bekende jachtenbouwer
Carl Froberg gebruikte destijds het beste Honduras mahoniehout dat beschikbaar was, wat de basis is voor de uitstekende conditie waarin deze boot nog steeds verkeert. De boot is 7,50 meter lang en 1,79 breed en weegt slechts een ton.
Oorspronkelijk had ze een Penta A-4 racer van circa 28 Pk, met een topsnelheid van bijna 13 knopen. Dezelfde paardenkracht komt uit de motor die er nu in ligt: een 3-cilinder Kubota met een zeer laag aantal motoruren. Op Frobergs' productielijst is 'Elsa' nummer 60. Een prachtig schip!
Te koop voor: € 33.000,00. Bekijk meer foto's. Contact via Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken..

'Grisslan'







'Grisslan' werd in 1931 gebouwd in Carl Frobergs' scheepswerf in Lidingo (Stockholm) als nummer 64 op de productielijst. Deze boot is ontworpen door waarschijnlijk de meest bekende van alle Zweedse jacht-ontwerpers van die tijd: Carl Gustaf Pettersson. Grisslan is 9,50 meter lang en 2,20 meter breed. Carl Froberg gebruikte wederom uitstekende kwaliteit Honduras mahonie. De boot wordt aangedreven door een 5-cilinder 62 Pk Beta-Marine motor (13 knopen) met minder dan 200 motoruren op de teller. De bekleding in donkergroen leder is in uitstekende staat.
Te koop voor: € 49.000,00. Bekijk meer foto's. Contact via Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken..

'Ruben'



Pettersson 'Ruben' te koop voor: € 20.000,00.
Uitgebreide beschrijving op aanvraag, evenals bezichtiging in Woudsend en Warmond. Voor meer informatie kunt u contact opnemen via Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken..


'Delfin'




Pettersson 'Delfin' te koop voor: € 20.000,00.
Uitgebreide beschrijving op aanvraag, evenals bezichtiging in Woudsend en Warmond. Voor meer informatie kunt u contact opnemen via Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken..

Terug naar 'Overzicht boten'
Terug naar 'Overzicht leden'
Boten: 3 stuks, meer info volgt.

Binnenkort vindt u hier verhaal Uko over zijn Zweedse restauratieprojecten.
Nog een behoorlijke klus, alvast wat foto's.






Terug naar 'Overzicht boten'
Terug naar 'Overzicht leden'
Boot: 'Pysen', Pettersson, 8,9 x 1,95 meter

Binnenkort vindt u hier het verhaal van Hendrik Stark over zijn boot!
Alvast wat mooie foto's:









Terug naar 'Overzicht boten'
Terug naar 'Overzicht leden'