Boot: 'Beukenootje', 1959, Snipa, 9,20 x 2,85 meter



Wat wetenswaardigheden over ons 'Beukenootje'.
Ruim 10 jaar geleden gekocht van een 'semi' handelaar die, na zelf wat spelevaren, haar op internet plaatste. Wij werden op slag verliefd op deze op de Johansson werf gebouwde boot uit 1959, model Snipa/karveel met voor- en achterkajuit en een 68 pk diesel motor (Peugot). Flink geklust: hydraulische besturing, nieuwe verhoogde kap, teakhouten vlonders etc. etc. én elk jaar opnieuw, als ze in loods ligt ondergaat ze een metamorfose... ‚Ä®Als ze dan in het voorjaar weer in het water ligt aan de Vinkeveense Plassen, genieten we opnieuw een heel seizoen van haar.
Zo uit de stad een paar uur genieten op het water en een aantal mooie vakanties: In Friesland een fantastische meren-tocht en een rondtocht door Noord-Holland meegemaakt; vele malen de Vecht afgezakt naar Utrecht en in Zuid-Holland hebben ze ons ook regelmatig gezien. Vaak gaan de duimen als goedkeuring omhoog en als we een euro kregen voor elke foto die men maakte, waren we rijk geweest, maar we voelen ons sowieso rijk als we aan boord zijn!

Stefjan & Ida Schaap









Terug naar 'Overzicht boten'
Terug naar 'Overzicht leden'
Boot: 'Thor', 1939, 8 x 1,90 meter

Een kort eerste verslag van de restauratie
De restauratie van de boot gaat langzaam maar gestaag, vooral omdat ik zoveel mogelijk op de 'oude manier' wil doen. Dus veel technieken opzoeken op internet en praten met oude timmermannetjes. Verder heeft de boot nog nooit een naam gehad, zodat we zelf de eer hadden om haar een naam te geven. We hebben voor de naam 'THOR' gekozen, omdat dit staat voor; 'ordeschepper in de chaos', wat heel toepasselijk is voor mij.
We zijn er achter gekomen, dat de boot door de Gebroeders Tell op hun werf in Tallberg aan het meer Siljan is gebouwd in het jaar 1939. De broers bouwden zonder tekeningen, dus dat is wel jammer. Via Fredrik Blomqvist Intendent Sjöhistoriska museet / Curator, Maritime Museum, heb ik contact gelegd met Kjell Olsson. Deze man bezit ook een boot van de Gebroeders Tell en had nog oude foto's van andere boten die zij gebouwd hebben. Helaas niet de boot welke in mijn bezit is.
Voor de rest is het veel uitzoeken, bedenken, passen, uitproberen op een schaalmodel van karton. En zo komen we vanzelf bij de voor ons perfecte boot. Zo nu en dan volgt een update met de vooruitgang van dit project! Ondertussen bezig met de vaarbewijzen 1 en 2...

Vriendelijke groet, Tjerk van Pommeren




Terug naar 'Overzicht boten'
Terug naar 'Overzicht leden'
Boot: 'Oant Sjen', ± 1923, Pettersson, 7,5 x 1,85 meter

Binnenkort vindt u hier het bootverhaal en foto's van Koene Oberman.


Terug naar 'Overzicht boten'
Terug naar 'Overzicht leden'
Boot: 'Dylano', Storebro, 1959, verdere informatie volgt



Een flinke klus
Sinds wij de boot 3 jaar geleden hebben gekocht, hebben we de boot juli 2014 voor het eerst in het water gehad. Hieraan voorafgaand is hij boven tot onder helemaal gestript en kaal gehaald. Ik heb het hele proces vastgelegd. De beknopte versie...:

We hebben zo goed als alles nieuw gekocht (RVS, tentframe + kap, lampjes, luchthappers, kussens, alles wat maar kan zit er nieuw op). Het gehele schip inclusief onderwaterschip is kaal gehaald, romp en opbouw zijn in een mahonie kleur gebeitst. De romp is opgebouwd met een 1 componenten-lak (omdat het hout altijd werkt en constant in verbinding staat met het water) in 12 lagen. Hierbij moet er tussen elke laag worden geschuurd (Stopani lak). De opbouw en kuip en dergelijke, zijn opgebouwd met een 2 componenten-lak en afgelakt met een 1 component (4 x 2 lagen basis en 2x afgelakt). De boeg en de hoeken van de spiegel (de zwakke punten), hebben we laten herstellen door een scheepstimmerman bij ons in de loods. Deze heeft hij vervangen en in lagen gelamineerd ze zijn nu dikker en dus vele malen steviger en het staat ook nog eens super mooi, tevens heeft hij er een nieuw dek op gevacumeerd. Dit omdat de klinknagels/spijkertjes erdoor heen kwamen en rondom zwarte plekken had. We hebben nog veel meer dingen hersteld en vervangen. Een flinke klus, maar dan te water!

Veelbelovend
We hebben wel wat problemen met de motor gehad toen hij ter water ging. Het gietijzeren uitlaat spruitstuk was helemaal kapot en er zat een gat in van een paar centimeter. Tevens hebben we op de motor een grote onderhoudsbeurt laten uitvoeren. Dit jaar hebben we alleen wat dagen gevaren op het ijsselmeer, maar dat was veelbelovend voor de toekomst!

Hartelijke vaargroet,
Lars Niemarkt







Terug naar 'Overzicht boten'
Terug naar 'Overzicht leden'
Boot: 'Charlotte', Iversen, 8 x 2 meter

Binnenkort vindt u hier het bootverhaal van Robert Zuidewind.
Alvast wat mooie foto's:






Terug naar 'Overzicht boten'
Terug naar 'Overzicht leden'